ZIELONY TO NOWY CZARNY: trend żywności roślinnej rozprzestrzenia się na całym świecie

Wegańska, roślinna żywność, alternatywy bezmięsne – XXI wiek zakorzenił te trendy w życiu codziennym. Weganizm jako trend istnieje już od kilku lat i nie wykazuje oznak spowolnienia – wręcz przeciwnie, nigdy nie był tak aktualny i poszukiwany jak dzisiaj!

Co oznacza roślinny? Zielone i wielkie możliwości dla Ciebie!

Kiedy nawyki żywieniowe stają się coraz bardziej ekologiczne, klienci poszukują restauracji oferujących jedzenie zgodne z ich dietą. Coraz więcej restauracji oferuje w swoim menu alternatywy bezmięsne. Mamy nadzieję, że Twoja restauracja jest jednym z tych prekursorów!

Co więcej, ludzie już nie tylko mówią o weganizmie – termin „roślinny” wszedł do gry i jest coraz częściej używany w branży przy oferowaniu dań, które nie zawierają mięsa. Termin „roślinny” wywodzi się ze środowiska nauk o zdrowiu i jest całkowicie oddzielony od motywacji czysto etycznej. Ma znacznie większy nacisk na zdrowie i środowisko. Co więcej, nie oznacza to „nigdy” jedzenia mięsa lub produktów pochodzenia zwierzęcego, ale spożywanie większej ilości roślin i całej żywności przy jednoczesnym ograniczaniu produktów zwierzęcych i unikaniu przetworzonej żywności.

24% nordyckich konsumentów będzie jeść mniej mięsa w ciągu najbliższych pięciu lat ze względów zdrowotnych i środowiskowych

https://euobserver.com/nordic/142318

Na całym świecie robi się coraz bardziej zielono

Zgodnie z najnowszymi badaniami konsumenckimi, dwie trzecie wszystkich konsumentów w USA przyciągają alternatywy bezmięsne. Ten sam trend można zaobserwować w Europie. Na przykład Dania zajmuje siódme miejsce w Europie pod względem alternatywnych produktów mięsnych, pomimo tradycyjnego wizerunku oferowania szerokiej gamy produktów mięsnych. W ciągu ostatnich czterech lat alternatywy nabiałowe wzrosły o ponad 20%, penetracja rynku wegańskiego potroiła się, a alternatywy mięsne ogólnie odnotowały 14% wzrost.

W Wielkiej Brytanii, Niemczech i Francji również obserwuje się podobny rozwój sytuacji. Francja wykazuje roczną stopę wzrostu na poziomie 17% dla rynku wegetariańskiego i wegańskiego przez następne trzy lata. Również rynek niemiecki wykazuje znaczny wzrost, ponieważ 14% wszystkich wprowadzanych na rynek żywności i napojów jest opatrzonych wegańskimi hasłami.

W ciągu ostatnich 5 lat liczba wegan w Wielkiej Brytanii wzrosła pięciokrotnie i obecnie jest ich ponad 600 000.

*The Vegan Society, Mintel, Veganuary campaign. A Vegan Society survey of 2,000 people in 2018.

Trend roślinny otwiera możliwości wzrostu

Burgery, tortille, sałatki… Pyszne dania roślinne przemawiają również do klientów, którzy na obiad najczęściej wybierają mięso. Dieta roślinna to coś, co daje restauracjom ogromne możliwości, więc miej to na uwadze przy planowaniu kolejnego menu, prawda?

Jak pokazują wszystkie prognozy, trend nie wykazuje oznak spowolnienia, niezależnie od motywacji, dlaczego warto jeść wegańskie czy roślinne. W rzeczywistości jest dużo miejsca na wzrost i rozwój. Stwarza to ekscytujące możliwości dla branży restauracyjnej i hotelarskiej, aby kreatywnie rozwijać swoje menu i oferować ciekawe i różnorodne wybory świadomemu ekologicznemu konsumentowi.

Ponieważ segment się poszerza, a konsumenci zdają sobie sprawę, że mniej mięsa jest dobre dla nich i dla planety, zarówno mali, jak i duzi gracze wciąż wkraczają w kosmos. Brzmi jak coś, czego nie chcesz przegapić!

„Weganizm to przyszłość. To nie jest moda i zostanie. Będzie tylko więcej
i bardziej popularne i łatwiejsze i łatwiejsze; tym łatwiej dla konsumenta,
tym większe się stanie."

Jason Renwick, założyciel i dyrektor generalny restauracji ARK

Ark to restauracja koncepcyjna żywności oparta na roślinach w Kopenhadze prowadzona przez Australian
Jasona Renwicka. Usiedliśmy z Jasonem, aby porozmawiać o jego spojrzeniu na weganizm
i o tym, jak dieta roślinna kieruje jego działalnością.

 

Jak przełożyłeś trend wegański/roślinny na swoją restaurację?

„Nowy trend to dużo więcej pracy, ale coś, z czym mogą się odnosić zwykli ludzie.
Zrobiliśmy to, tworząc fajną fajną restaurację z wysokiej jakości jedzeniem w otoczeniu?
co nie wydawało się dziwne. Niektóre rzeczy łatwo przetłumaczyć jako wegańskie
zastąpienie białek jajek wodą z ciecierzycy lub mlekiem kokosowym lub sojowym,
inni potrzebują więcej czasu i pracy."

 

Jakie są największe zalety oferowania wegańskich przepisów/ofert?
Jak wpłynęło to na Twoją firmę?

„Pomaga większej liczbie osób zrozumieć, że przejście na weganizm nie zawsze jest takie trudne,
ludzie potrzebują tylko know-how, a dzielenie się prostymi pomysłami może pomóc ludziom w
życie codzienne. Myślę, że tym łatwiej jest wiedzieć, jak robić produkty wegańskie,
tym więcej osób dostosuje się do diety wegańskiej, a co za tym idzie
jedz w dobrych wegańskich restauracjach.”

 

Co jest największym wyzwaniem w przypadku wegańskich ofert żywnościowych?

„Próbuję stworzyć coś podobnego do tego, do czego ludzie są już przyzwyczajeni.
Ludzie boją się próbować nowych rzeczy i jeśli możesz zrobić produkt, który jest bardzo
podobny do tego, który już mają, wtedy bitwa jest znacznie łatwiejsza.”

 

Czego nauczyłeś się pracując z daniami wegańskimi?

„W używaniu samych warzyw jest tyle smaku,
ogólnie jest o wiele zdrowszy i czystszy”.

 

Co było najbardziej zaskakujące od czasu wprowadzenia dań wegańskich?

„Dopóki robisz to dobrze, ludzie cieszą się, że nie mają mięsa na talerzu”.